31 dec. 2010

Hörru, fetto!

Det är dags nu. Idag. Kanske i natt. Definitivt från och med i morgon. Jag läser inte dagstidningar. Ser knappt på tv. Men intrycken finns överallt. Hur jag än gör så vet jag att det är nu, efter all julmat och alla chokladaskar, som man ska banta ner sig, trolla bort magen och bli jävligt lycklig. Jag har själv aldrig vägt så mycket som jag gör idag, och då är jag ändå inte tillräckligt stor för att nosa på plusavdelningen när jag handlar kläder. Men de finns där. Putmagen. Vecken. Kurvorna. Fylligheten. Och därför tänker jag skriva en kärleksförklaring till kvinnokroppen som den är.

Jag vet att det är en klyscha att säga att det inte spelar någon roll hur man ser ut. Och det är lika klyschigt med tidningsuppslag med halvnakna semi-knubbisar som raka i ryggen hävdar att de känner sig skitsexiga. Och fan, det hjälper inte, eller hur? För har man övervikt, om så bara ett par kilo, så vill man ha bort det. Man vill vara lika smal, snygg och lycklig som alla andra.

”There is all this social doctrine that says, you know, that the infinite God, with all this expression, who created every single one of us, absolutely different, on purpose, wants everybody to fit into the same suit.”

Din kropp fungerar. Blodet bär syre. Din hud har känsel. Dina bröst är rundade för att ge näring. Ditt bäcken är tillräckligt starkt för att bära ett barn, om du väljer det. Jag önskar jag kunde skriva elektricitet i alla dina nervändar, få din hud att glöda. Jag önskar jag kunde skriva ditt blod till kokpunkten. Jag önskar jag kunde skriva din kropp till oändlig njutning, för när du är där, när du njuter, när du når extasen, då skiter du fan i hur du ser ut. Då är du fullkomlig, du är perfekt, du är den du är menad att vara, och du är så jävla vacker. Och du vet om det.

Det handlar inte om hur jag ser ut. Det handlar om hur jag känner mig. Jag kan klä mig i mörka tält, gå vid sidan av mitt liv och känna mig som en larvig ursäkt av mig själv. En större kopia av den jag borde vara. Eller så kan jag klä mig för att visa hur fantastisk jag är, vägra vara mindre än en gudinna och drypa av sensualitet. Jag lovar, det gör män galna, hur man än ser ut. Och om du behöver hjälp på vägen, sätt på musik. Spela en sån där låt som gör dig galen, som du inte kan sitta still när du hör, som får dig att känna dig så där underbart fri, snygg och sexig. Och så gör du som Travolta, när han gör sin ”strut”. Hör musiken när du går. Vänta inte, gör det nu, innan livet rinner förbi dina fingrar medan du följer dagstidningarnas expertråd för att få den där platta magen de lovar dig. Det är inget fel med att minska vikten om man vill. Men man ska inte vänta på att känna sig sexig. Gör det nu! Och för fan. Kom ihåg att bara du kan visa hur perfekt du är. Låt ingen annan definiera ditt värde.

”There´s a scripture in the bible that says ’We compare ourselves amongst ourselves’, you know. That’s not the standard. You already are the standard. What are you trying to fit into a standard for? We were each created to be individual standards, you know. And we’re trying to fit into a standard? It doesn´t make any sense.”

Citaten kommer från Lauryn Hills unplugged-spelning.

1 kommentar:

  1. Jag bara älskar dig för vilket fint skrivande till att öppna upp självkänslan för frodiga kvinns. Gott nytt år vännen och till lilla trollet/L

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...