1 jan. 2011

Antiklimax

Jag funderar allvarligt på om man borde banda Malmsjö, så skulle man kunna ställa fram klockan och fira tolvslaget redan vid typ nio. Med ett videoredigeringsprogram kan man ju lätt byta ut årtalet år efter år. Vem skulle märka skillnaden?

50 ton fyverkerier. Jag missade att höra om det bara var till Stockholm, eller om det var till hela Sverige. Men jag har en fråga. En enkel fråga till alla klimatsmarta människor som källsorterar, köper ekologisk, närproducerad mat, som säger att man inte får dricka vatten på flaska eftersom det är slöseri med jordens resurser, som inte tar flyget eller åker bil, och som mailar istället för att skicka brev. Till alla som är så jävla, förbannat duktiga hela tiden.

Jag menar inte att allt det där är något dåligt, det är bra. Verkligen. Men. Det finns alltid ett sånt. Men.

Vad tror ni seriöst att 50 ton fyverkerier gör med klimatet, jorden, miljön atmosfären? Ärligt?

Och när Malmsjö började babbla om tusen år av krig och ring in freden så kände jag någonstans att jag fick nog.

Okej, så klockan slår tolv och vi kallar det för 2011 istället för 2010. Men vi kommer fortsätta trycka i oss fel sorts mat, förstöra våra kroppar och inte dela med oss. Maten skulle räcka till alla om vi delade med oss.

Vi kommer fortsätta se på invandrare och flyktingar som invandrare och flyktingar istället för som svenskar, för de är ju så annorlunda och kan inte tvättstugekoden som är helig i det här landet.

Vi kommer fortsätta se nyheterna varje dag, utan att förstå det som händer i världen, för det är bara flimrande bilder på näthinnan, och inget som berör mig och min familj.

Vi kommer fortsätta konsumera så mycket plånboken orkar, för nu är det mellandagsrea, sedan halva reapriset, så kommer vårkollektionerna och sommaren och alla saker man bara måste ha, medan sopbergen växer och vi dödar jorden.

Vi kommer fortsätta med all skit, alla lögner, all politik och all förbannad jävelskap vi gör mot varandra ända till nästa december då vi, efter julmaten och paketen och friden och jesus, kommer lova varandra igen att vi ska försöka bättra oss, för nu är det nyår och ring ut det gamla, ring in det nya.

Liksom, vilket nya?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...